Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade aan anderen veroorzaakt met uw boot. Ook schade aan uw boot zelf kan verzekerd worden. Het moet gaan om een pleziervaartuig zoals een sloep, motorboot of zeilboot. Ook woonboten kunnen verzekerd worden.
Hieronder staat welke schade door of aan uw boot verzekerd is.
Als u met uw boot schade veroorzaakt aan anderen, andermans boot of spullen en bent u daarvoor aansprakelijk? Dan is dit verzekerd tot een bedrag van € 5.000.000 per gebeurtenis.
Onder de cascodekking is schade aan uw eigen boot verzekerd. Ook als de schade uw eigen schuld is.
Onder de cascodekking is schade door inbraak verzekerd. Schade aan scheepsuitrusting door (een poging tot) diefstal is verzekerd als er braaksporen zijn aan goed afgesloten ruimten aan boord van de verzekerde boot. Ook diefstal van de gehele boot is verzekerd.
Onder inboedel verstaan wij de spullen die gebruikt worden voor het huishouden aan boord van uw boot. Bij de cascoverzekering is voor inboedel 10% van het verzekerde bedrag van uw boot gratis meeverzekerd.
Heeft u een hoger verzekerd bedrag nodig, dan kan dit extra meeverzekerd worden.
Onder de cascodekking is schade door brand of ontploffing verzekerd.
Onder de cascodekking is schade door hagel, blikseminslag en storm verzekerd.
Een volgboot of boottrailer kan worden meeverzekerd.
Bij blijvende invaliditeit of overlijden door een ongeval van iemand op de boot keren we een vast bedrag uit.
Bij blijvende invaliditeit is de hoogte van de uitkering afhankelijk van de mate van invaliditeit.
U krijgt juridische hulp van TVM rechtshulp. Bijvoorbeeld als u betrokken bent bij een aanvaring. Of bij een conflict over de aanschaf of onderhoud van uw boot.
Als een boot na een verzekerde schade niet meer kan varen, regelen wij het vervoer naar de dichtstbijzijnde reparatieplaats. Of wij zorgen voor een vervangende schipper als de schipper van de boot door een ongeval of om medische redenen niet meer kan varen.
Hieronder staat welke schade onder andere niet is verzekerd.
Pechhulp is niet verzekerd.
Schade door slijtage is niet verzekerd.
Wij vergoeden geen schade die is veroorzaakt, terwijl de schipper niet in het bezit is van een voor de verzekerde boot voorgeschreven vaarbewijs.
Schade door onvoldoende zorg vergoeden wij niet. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij het onvoldoende beschermen tegen vorst of storm. Of het niet goed beveiligen van uw boot en buitenboordmotor. Of het niet in een goed afgesloten ruimte opbergen van losse spullen.
U heeft standaard geen eigen risico. Voor sommige soorten boten of bij afwijkend gebruik (bijvoorbeeld het varen van wedstrijden of bij verhuur) geldt wel een eigen risico.
U kunt kiezen om een vrijwillig eigen risico te nemen. U betaalt dan een lagere premie.
Schade aan fietsen is verzekerd op het onderdeel inboedel en zijn verzekerd tot maximaal € 1.000 per fiets.
U krijgt geen rechtsbijstand als het bedrag waar het conflict over gaat minder is dan € 125.
Bij totaalverlies vergoeden wij het verzekerd bedrag min de restwaarde. Als de vervangingswaarde minder dan 75% van het verzekerd bedrag is, vergoeden wij de vervangingswaarde min de restwaarde.
Onder vervangingswaarde wordt verstaan: het bedrag waarmee u een gelijkwaardige boot van hetzelfde merk, type en leeftijd kunt kopen. Hierbij wordt ook gelet op de kwaliteit en de staat van onderhoud.
U kunt kiezen uit 4 vaargebieden. Deze staan vermeld in de polisvoorwaarden.
Voor sommige landen heeft u een verzekeringsbewijs of certificaat nodig. Controleer voor uw reis of dit voor het land waar u heen gaat nodig is. U kunt een dergelijk bewijs bij ons opvragen.
Bij het aanvragen van de verzekering moet u ons eerlijke en volledige informatie geven over het te verzekeren risico. Verandert er iets in uw situatie? Dan moet u dit aan ons melden. Als u schade heeft, moet u dit binnen 3 dagen melden en alle redelijke maatregelen nemen om de gevolgen van de schade te beperken.
De premie moet binnen 30 dagen na de notadatum betaald zijn. Dit kan via een automatische incasso of u maakt het bedrag aan ons over.
Als wij in een verzekeringsjaar geen schade hebben betaald, kunt u korting op de premie krijgen. Als wij wel een schade hebben betaald, kan de korting (gedeeltelijk) vervallen.
Maximaal kan een korting van 30% worden behaald.
De dekking begint op de ingangsdatum. Deze datum staat op het polisblad. De dekking eindigt op de contractvervaldatum. Maar alleen als de verzekering wordt opgezegd. Dat kunt u doen, maar wij ook. U bent dan na deze datum niet meer verzekerd. Er is dan geen dekking meer voor schade die na deze datum ontstaat.
Opzeggen kan per brief of e-mail. Deze kunt u aan ons sturen. Heeft u via een tussenpersoon de verzekering afgesloten, dan kunt u de opzegging aan uw tussenpersoon sturen. De opzegtermijn is 2 maanden. Na de eerste contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen. De opzegtermijn is dan 1 maand.
De dagelijkse opzegtermijn geldt niet, als wij in overleg met u nieuwe afspraken over de verzekering hebben gemaakt.