Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan anderen veroorzaakt door uw auto. Ook schade aan uw auto zelf is verzekerd.

Wat is verzekerd?

Hieronder staan een aantal situaties die zijn verzekerd.

Aansprakelijkheid (WA)

Als u met uw auto schade veroorzaakt aan anderen, andermans auto of spullen en u bent daarvoor aansprakelijk? Dan is dit verzekerd. Heeft u een aanhanger achter uw auto? En veroorzaakt deze schade aan anderen? U bent wettelijk verplicht om een WA-verzekering af te sluiten.

Hulpverlening na een ongeval

U krijgt hulp als de auto door een ongeval niet meer kan rijden. Of als door een ongeval de bestuurder de auto niet meer kan besturen.

Diefstal of total loss

Bij diefstal en total loss van de auto krijgt u een schadevergoeding. De hoogte is afhankelijk van de leeftijd en de waarde van de auto.

Reparatie

U mag zelf kiezen door wie u de auto laat repareren.

Schade door brand en natuur

Schade door bijvoorbeeld brand, hagel, bliksem, overstroming of botsing met een dier is verzekerd.

Ruitschade

De kosten van ruitreparatie of -vervanging zijn verzekerd. Er kan een eigen risico gelden.

Inbraak

Schade door inbraak is verzekerd.

Keuze: ongevallen inzittenden

Overlijdt de bestuurder of een passagier door een ongeval met de auto? Dan krijgen de erfgenamen het verzekerde bedrag uitgekeerd.
Raakt de bestuurder of een passagier blijvend invalide door een ongeval met de auto? Dan keren we een bedrag uit. De hoogte van het bedrag hangt af van de mate van invaliditeit.

Keuze: schadeverzekering inzittenden

Deze dekking vergoedt schade aan de inzittenden van de auto en aan spullen in de auto na een ongeval. Bijvoorbeeld medische kosten, inkomensverlies, aanpassingen in het huis of smartengeld. Ook schade aan kleding of andere privéspullen is verzekerd.

Keuze: verkeersrechtsbijstand

Met deze dekking krijgt u juridische hulp van TVM rechtshulp. U krijgt deze hulp bijvoorbeeld als u betrokken bent bij een aanrijding. Of bij conflicten over de aan-/verkoop, onderhoud of reparatie van uw auto.

Wat is niet verzekerd?

Hieronder staan een aantal situaties die niet zijn verzekerd.

Andere schade aan eigen auto

Schade aan uw eigen auto doordat u zelf een ongeval vervoorzaakt is niet verzekerd. Hiervoor is de WA + volledig cascoverzekering.

Pechhulp

Dit is niet verzekerd op deze verzekering.

Geen geldig rijbewijs

Als er schade wordt veroorzaakt terwijl de bestuurder geen geldig rijbewijs bezit, is de schade niet verzekerd.

Opzet, alcohol of drugs

Schade die u opzettelijk veroorzaakt of bij gebruik van (te veel) alcohol of drugs, is niet verzekerd.

Rijles, verhuur of vervoer tegen betaling

Schade tijdens rijles, verhuur of vervoer tegen betaling is niet verzekerd.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Er geldt een eigen risico van  250 bij schade aan uw eigen personenauto,  135 voor ruitvervanging en  30 bij ruitreparatie. Als u laat herstellen bij een aangesloten herstelbedrijf krijgt u korting op uw eigen risico.

Schade aan de bestuurder

Schade aan de bestuurder van de auto is niet verzekerd. HIervoor kunt u bijvoorbeeld een Schadeverzekering inzittenden afsluiten.

Beveiligingseisen

Afhankelijk van de waarde van u auto gelden er eisen aan de beveiliging.

Waar ben ik gedekt?

U bent verzekerd in de landen waar uw Internationale Motorrijtuigenverzekeringskaart geldig is. U krijgt deze bij uw polis.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Bij het aanvragen van de verzekering moet u ons eerlijke en volledige informatie geven over het te verzekeren risico. Verandert er iets in uw situatie? Dan moet u dit aan ons melden. Als u schade heeft, moet u dit binnen 3 dagen melden en alle redelijke maatregelen nemen om de gevolgen van de schade te beperken.

Wanneer en hoe betaal ik?

De premie moet binnen 30 dagen na de notadatum betaald zijn. Dit kan via een automatische incasso of u maakt het bedrag aan ons over.

Beloning bij geen schade

Als wij in een verzekeringsjaar geen schade hebben betaald, kunt u korting op de premie krijgen. Als wij wel een schade hebben betaald, kan de korting (gedeeltelijk) vervallen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De dekking begint op de ingangsdatum. Deze datum staat op het polisblad. De dekking eindigt op de contractvervaldatum. Maar alleen als de verzekering wordt opgezegd. Dat kunt u doen, maar wij ook. U bent dan na deze datum niet meer verzekerd. Er is dan geen dekking meer voor schade die na deze datum ontstaat.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Opzeggen kan per brief of e-mail. Deze kunt u aan ons sturen. Heeft u via een tussenpersoon de verzekering afgesloten, dan kunt u de opzegging aan uw tussenpersoon sturen. De opzegtermijn is 2 maanden. Na de eerste contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen. De opzegtermijn is dan 1 maand.