Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering zorgt u voor inkomen als u minder of niet meer kunt werken. Bijvoorbeeld doordat u ziek wordt of een ongeluk krijgt.

Wat is verzekerd?

U bent verzekerd als u niet meer kunt werken doordat u ziek bent of een ongeluk heeft gehad. U krijgt van ons een uitkering. Wij kijken niet of uw arbeidsongeschiktheid gevolgen heeft voor uw inkomen. Wij noemen dit een sommenverzekering. U krijgt ook een tijdelijke uitkering bij orgaandonatie, zwangerschap, adoptie, geboorte- en zorgverlof.

Uitkering

De hoogte van de uitkering hangt af van hoeveel u nog kunt werken en de hoogte van het verzekerd inkomen. Heeft u gekozen voor een beperkte uitkeringsduur van twee of vijf jaar? Dan is dat de maximale termijn dat u een uitkering krijgt.

Oorzaak arbeidsongeschiktheid

U bent arbeidsongeschikt als u door een ongeval, orgaandonatie of ziekte uw verzekerde beroep niet meer uit kunt voeren.

Criterium arbeidsongeschiktheid

Wij kijken bij de beoordeling van de mate van arbeidsongeschiktheid naar de werkzaamheden die bij uw beroep horen. De mate waarin u deze niet meer uit kunt oefenen bepaalt uw arbeidsongeschiktheidspercentage..

Wanneer keren we uit?

U krijgt een uitkering als u voor minimaal 25% arbeidsongeschikt bent. U kunt er ook voor kiezen om deze ondergrens te verhogen naar 45% of 75%. U betaalt dan een lagere premie.

Voorkomen beter dan genezen

Met ons Budget voorkomen en beperken mag u onderzoek doen of advies inwinnen met als doel uw gezondheid te verbeteren of arbeidsongeschiktheid te voorkomen of beperken.

Daarnaast kunt u terecht bij onze AOV Preventiedesk. Onze Re-integratiebegeleiders zijn gespecialiseerd in het inzetten van de juiste ondersteuning om te voorkomen dat u uitvalt.

Ook bieden wij het preventief arbeidsdeskundig onderzoek. Hiermee krijgt u inzicht in uw arbeidssituatie en ontvangt u advies hoe u uw bedrijf en werk het beste organiseert.

Wat is niet verzekerd?

Er zijn bijzondere situaties waarin wij niet uitkeren, dit zijn onder andere:

Fraude

Wij keren niet uit als u fraude pleegt. Er is sprake van fraude als u ons opzettelijk misleidt met het doel voordeel te behalen voor uzelf. Bijvoorbeeld als wij een schade vergoeden, waar u eigenlijk geen recht op heeft. Of u probeert ons te misleiden. Het maakt niet uit hoe u dit probeert.

Opzet en roekeloosheid

Wij keren niet uit als u opzettelijk arbeidsongeschikt bent geworden. Of uw arbeidsongeschiktheid door uw opzet of roekeloosheid is verergerd.

Niet nakomen van verplichtingen

Wij keren niet uit als u zich niet houdt aan de verplichtingen die bij deze verzekering horen.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Over de uitkering houden wij loonheffingen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet in. Deze betalen wij namens u aan de belastingdienst. Over de uitkering bij zwangerschap, zorg-, adoptie- en geboorteverlof houden wij geen belastingen in.

Wachttijd

U kiest hoe snel uw uitkering ingaat nadat u arbeidsongeschikt raakt: minimaal 30 dagen, maximaal 720 dagen. Hoe langer deze wachttijd, hoe lager uw premie. De wachttijd noemen wij in onze voorwaarden de eigen risicotermijn.

Beperkte uitkeringsduur

Heeft u gekozen voor een bepekte uitkeringsduur van twee of vijf jaar? Dan heeft u recht op een maximale uitkering van twee of vijf jaar. Voor het bepalen van deze uitkeringsduur tellen we de perioden van arbeidsongeschiktheid bij elkaar op. Heeft u de maximale uitkeringsduur bereikt en bent u nog arbeidsongeschikt? Dan stoppen we de uitkering en de verzekering.

Betalingsachterstand

Wij keren niet uit als u arbeidsongeschikt raakt en op dat moment de premie niet heeft betaald.

Waar ben ik gedekt?

U bent wereldwijd verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid, het maakt voor het recht op een uitkering niet uit waar deze is ontstaan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, dan stellen wij u vragen over uw gezondheid en uw beroep. Geef eerlijk antwoord op onze vragen. Meldt arbeidsongeschiktheid zo snel mogelijk. Verandert er iets in uw situatie? Laat het ons weten.

Wanneer en hoe betaal ik?

U krijgt bericht van ons wanneer u de premie moet betalen. Het is mogelijk om de premie per maand, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar te betalen. Standaard betaalt u via automatische incasso.

Indexering

Indexering betekent dat het verzekerde inkomen en/of de uitkering jaarlijks stijgt met het CBS-indexcijfer cao-lonen per maand inclusief bijzondere beloningen. U kunt kiezen uit: indexering van de uitkering en indexering van het verzekerde inkomen en de uitkering. Kiest u voor indexering van het verzekerd inkomen en de uitkering? Dan stijgt uw premie ook ieder jaar

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Op uw polis staat van wanneer tot wanneer uw verzekering loopt. U sluit de verzekering af voor één jaar.

Hoe zeg ik mijn contract op?

• Loopt uw AOV via een adviseur? Dan kunt u dit doen via uw adviseur.

• Heeft u uw AOV-verzekering online afgesloten? Dan kunt u dit per mail doen via afdeling Acceptatie AOV. De afdeling Acceptatie is telefonisch bereikbaar op (0592) 348 655 of per mail: inkomensverzekering@unive.nl.

U kunt uw verzekering elke dag opzeggen zonder opzegtermijn. Na uw opzegging krijgt u van ons een bevestiging.