Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Heeft u een reis geboekt, maar kunt u onverwachts niet gaan door een situatie genoemd in de voorwaarden? Bijvoorbeeld doordat een familielid ernstig ziek wordt. Of bij ontslag of een echtscheiding. Dan vergoedt deze verzekering de (boekings)kosten die u al heeft gemaakt en niet terugkrijgt.

Wat is verzekerd?

Op deze kaart staan de belangrijkste annuleringsredenen. Je krijgt ook een vergoeding bij een vertraging op de heenreis van meer dan 8 uur.

Gezondheid

We betalen de kosten van annulering bij overlijden, een ernstig ongeval of ernstige ziekte van een verzekerde of een familielid in de 1e of 2e graad. Of wanneer een familielid in de 3e graad of huisgenoot overlijdt. En als u bij medische problemen door uw zwangerschap niet kunt reizen.

Familie

We betalen de kosten van annulering bij overlijden, een ernstig ongeval of ernstige ziekte van een verzekerde of een familielid in de 1e of 2e graad. Of wanneer een familielid in de 3e graad of huisgenoot overlijdt. Wij betalen de kosten van annulering ook als u mantelzorg moet verlenen. Of wanneer degene aan wie u mantelzorg verleende, is overleden.

Werk

Wij betalen de kosten van annulering als u buiten uw schuld bent ontslagen en u een contract van minimaal 6 maanden had. Het niet verlengen van een contract voor bepaalde tijd zien wij niet als ontslag. Wij betalen de kosten van annulering ook als u een nieuwe baan heeft nadat u werkloos bent geweest.

Woning

Wij betalen de annuleringskosten als u een huurwoning toegewezen krijgt via een woningstichting of -corporatie. Dit doen wij als de huurperiode max. 30 dagen vóór vertrek of tijdens de reis begint. Wij betalen ook als uw nieuwbouwwoning op een ander moment wordt opgeleverd. Dit doen wij als de oplevering 30 dagen voor vertrek of tijdens de reis is. En het uitstellen of verplaatsen van de oplevering niet kan.

Zelf samengestelde reizen

Heeft u zelf alle onderdelen van uw reis, los van elkaar, geboekt? En u moet annuleren omdat 1 van de los geboekte onderdelen uitvalt vanwege een verzekerde annuleringsreden? Dan krijgt u een vergoeding voor alle onderdelen van uw reis.

Uitgebreide dekking

Kiest u voor een uitgebreide dekking? Dan krijgt u bij eerder terugkeren naar huis de hele reissom terug tot maximaal het verzekerd bedrag. Heeft u gekozen een eigen risico? Dan verlagen wij de betaling met dit bedrag.

Hulp- of geleidehond

Wij betalen de kosten van annulering als uw hulp- of geleidehond ernstig ziek wordt, overlijdt of een ongeluk krijgt, waardoor uw hond u niet meer kan helpen. U heeft uw hulp- of geleidehond via een officiële instantie.

Wat is niet verzekerd?

Er zijn bijzondere situaties waarin wij niet uitkeren. Bijvoorbeeld als de reden van annulering te verwachten was tijdens het afsluiten van de verzekering of het boeken van de reis. Of als een vriend ziek wordt of overlijdt.

Ramp op de reisbestemming

Het annuleren van een reis wegens een ramp, zoals bijvoorbeeld een natuurramp, epidemie of aanslag in het vakantieland is niet verzekerd. Het Calamiteitenfonds vergoedt soms (een deel van) de schade.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Moet uw reisgenoot die niet meeverzekerd is op uw polis de reis annuleren? En wilt u daardoor zelf niet meer op reis? Dan is dit alleen verzekerd als de reden van annulering volgens onze polisvoorwaarden is verzekerd en u met uw reisgenoot op vakantie zou gaan.

Maximale vergoeding

Wij betalen maximaal  1.500 per persoon per reis. Of als u voor een hoger verzekerd bedrag kiest: maximaal  3.000 of  4.500 per persoon per reis.

Keuze: eigen risico

Kiest u voor een eigen risico? Dan verlagen wij de betaling met dit eigen risico. De hoogte van het eigen risico hangt af van het verzekerd bedrag.

Is het verzekerd bedrag  1.500 per persoon per reis? Dan is het eigen risico  150. Is het verzekerd bedrag  3.000 per persoon per reis? Dan is het eigen risico  300.
Is het verzekerd bedrag  4.500 per persoon per reis? Dan is het eigen risico  450.

Waar ben ik gedekt?

U bent verzekerd voor geboekte reizen overal ter wereld.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, geef dan altijd eerlijk antwoord op onze vragen. Probeer altijd meer schade te voorkomen of te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. Overleg altijd eerst met ons voordat u schade laat herstellen of kosten maakt hiervoor. Verandert er iets in uw situatie? Laat het ons weten.

Wanneer en hoe betaal ik?

U betaalt de premie vooraf. U krijgt bericht van ons wanneer u de premie moet betalen. U kunt kiezen of u maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Standaard betaalt u via automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

U krijgt van ons bericht dat wij u verzekeren. Op de polis staat vanaf welk moment u verzekerd bent. U sluit een verzekering af voor maximaal 1 jaar. Wij verlengen uw verzekering daarna elk jaar automatisch met 1 jaar. Wij stoppen uw verzekering als u de premie niet op tijd betaalt.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering of dekkingen in de eerste verzekeringsperiode niet opzeggen. Na de eerste verzekeringsperiode kunt u elke dag opzeggen. U krijgt van ons een bevestiging van uw opzegging. Heeft u te veel premie betaald? Dan krijgt u die terug. Dit kunt u doen via uw adviseur of zelf regelen via Mijn Univé.