Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade door of aan uw oldtimer. Dekking voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) is verplicht. U kiest zelf voor aanvullende dekkingen.

Wat is verzekerd?

Hieronder staat welke schade door of aan uw oldtimer verzekerd is.

Aansprakelijkheid (WA)

Als u met uw auto schade veroorzaakt aan anderen of aan andermans auto of spullen, waarvoor u aansprakelijk bent. Dit is een wettelijk verplichte verzekering. U bent verzekerd voor maximaal de volgende bedragen: bij letselschade:  6.500.000,-, bij schade aan andermans spullen:  2.500.000,-.

Hulpverlening na een ongeval

Het vervoer van u en uw auto na een ongeval is verzekerd.

Reparatie

Schade kunt u laten repareren bij een officiële Volvodealer of een VES-erkend schadeherstelbedrijf. Voor niet-Volvo's kunt u ook terecht bij een ABS-schadehersteller of een Schadenet autohersteller.

Keuze: diefstal of total loss

Bij diefstal of total loss krijgt u de taxatiewaarde. Dit is de waarde van de oldtimer op het moment van taxeren. Een taxatierapport mag maximaal 3 jaar oud zijn. Let op: wij kunnen een beveiligingssysteem eisen. Zie onder beveiliging in de rubriek: zijn er dekkingsbeperkingen.

Keuze: schade door brand of natuur

Schade door bijvoorbeeld brand, hagel, bliksem, overstroming of aanrijding met een dier is verzekerd.

Keuze: inbraak

Schade door (een poging tot) diefstal is verzekerd. En diefstal uit de auto (inbraak). Hierbij gelden eisen aan de beveiliging van uw auto. Let op: wij kunnen een beveiligingssysteem eisen. Zie onder beveiliging in de rubriek: zijn er dekkingsbeperkingen.

Keuze: ruitschade

Ruitschade kunt u laten repareren bij een officiële Volvodealer, Carglass of Autotaalglas.

Keuze: schade aan eigen oldtimer

Schade aan uw eigen auto is verzekerd. Ook als het uw eigen schuld is.

Keuze: pechhulp

Pechhulp bij een (mechanische) storing in het binnen- en buitenland is verzekerd.

Wat is niet verzekerd?

Bij schade door opzet, fraude en misleiding. Bij rijden zonder rijbewijs en bij het niet houden aan de voorwaarden. Of bij schade tijdens ander gebruik dan voor gewone ritten.

Opzet, roekeloosheid, strafbare activiteiten

U bent niet verzekerd als er bij schade sprake is van opzet of roekeloosheid of criminele en strafbare activiteiten.

Molest en atoomkernreactie

U bent niet verzekerd als de schade het gevolg is van molest of atoomkernreactie. Onder molest verstaan we: binnenlandse onlusten, burgeroorlog, gewapend conflict, muiterij, oproer en opstand.

Verhuur, lease, vervoer van personen of vracht tegen betaling

U bent niet verzekerd voor schade tijdens verhuur of lease van de auto aan een ander. Ook vergoeden wij geen schade die is ontstaan tijdens het vervoer van personen of vracht tegen betaling.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

U kunt de verzekering afsluiten als u maximaal 7.500 kilometer per jaar rijdt met uw oldtimer. Het moet gaan om een Volvo die minimaal 25 jaar oud is en u niet dagelijks gebruikt. Ook moet er een andere Volvo voor dagelijks gebruik bij ons zijn verzekerd.

Eigen risico

Voor schade die valt onder de Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) dekking en hulpverlening geldt geen eigen risico. Bij schade aan uw oldtimer is het eigen risico € 250,- per gebeurtenis.

Beveiliging

Bij diefstal, joyriding of inbraak vergoeden wij de schade alleen als uw auto goed beveiligd was. Let op wij kunnen voor uw auto een speciaal beveiliging systeem eisen. Raadpleeg uw polis of een dergelijke clausule daarop staat.

Waar ben ik gedekt?

U bent verzekerd in Europa en een aantal landen buiten Europa. Bij uw polis krijgt u het Internationaal Verzekeringsbewijs. Daarop staat precies in welke landen u bent verzekerd. Dit zijn in het kort de landen van Europa, Israël, Marokko en Tunesië.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U betaalt uw premie eenmaal per jaar via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen. Wij mogen de verzekering ook stoppen bij fraude.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt ieder moment uw verzekering opzeggen zonder opzegtermijn. Als u dat doet via “mijn polismap” worden de administratiekosten ad  18,15 niet in rekening gebracht.