Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze verzekering krijgt u juridische hulp van DAS Rechstsbijstand NV bij een onverwacht conflict. Ook krijgt u een vergoeding voor proceskosten en kosten van onafhankelijke deskundigen.
U bent verzekerd voor rechtsbijstand bij geschillen als particulier. Dus niet als het juridische meningsverschil te maken heeft met de uitoefening van een vrij beroep of een bedrijf.
Heeft de gebeurtenis waardoor het geschil ontstaan is, plaatsgevonden voor de looptijd van de verzekering? En was u niet van die gebeurtenis op de hoogte of kon u daarvan niet op de hoogte zijn? Dan kunt u toch rechtsbijstand krijgen. DAS kan u vragen aan te tonen dat u niet van de gebeurtenis op de hoogte was of kon zijn.
Juridische hulp als u schade wilt verhalen die u in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto of aan uw pleziervaartuig.
Juridische hulp als u letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval, of door een medische fout.
Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van uw eigen woning. Of conflicten met buren of de overheid over uw eigen woning.
Juridische hulp bij een conflict met uw werkgever of een uitkeringsinstantie.
Juridische hulp als u een conflict hebt over spullen of diensten die u voor uzelf koopt. Zoals een conflict over consumentenartikelen of een vakantieboeking. Maar ook bijvoorbeeld over energie en telefonie, of over de plaatsing van een keuken.
Niet verzekerd zijn geschillen over het kopen van tweedehands voertuigen en vaartuigen. Dit is wel verzekerd als deze
gekocht zijn met een schriftelijke garantie van een officiële dealer.
Juridische hulp bij een conflict over een erfenis.
Dit geldt alleen bij geschillen over erfenissen als de erflater op de ingangsdatum van de verzekering nog in leven was.
U krijgt geen juridische hulp als u het conflict te laat meldt. Ook bij opzet en bestaande conflicten bent u niet verzekerd voor juridische hulp. Net als bij zakelijke conflicten, daarin krijgt u ook geen hulp van DAS.
Niet verzekerd is als iemand vindt dat u schade hebt veroorzaakt en u zich hiertegen wilt verweren. U krijgt dan geen advies en ook geen juridische hulp. Vaak kunt u hiervoor wel een beroep doen op uw aansprakelijkheidsverzekering (AVP).
Niet verzekerd zijn geschillen over huwelijksvermogensrecht, echtscheiding, beëindiging van samenleving, een
verplichting tot levensonderhoud of vorderingen die daarvoor in de plaats komen. DAS kan in deze gevallen u wel eenmalig een juridisch advies geven.
Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst. Of bij een conflict over een tweede huis in het buitenland of vermogensbeheer.
Voor deze verzekering geldt geen wachttijd. Nadat u de verzekering hebt afgesloten, zijn conflicten die daarna ontstaan gelijk verzekerd.
Er is onbeperkte vergoeding voor de kosten van de deskundigen in loondienst bij DAS.
Er zit een maximum aan de externe kosten die DAS vergoedt voor uw juridische hulp. En u krijgt geen juridische hulp als uw zaak over minder dan € 175 gaat. Dit geldt niet voor het verhalen van verkeerschaden of bij een strafzaak.
Het maximale kostenmaxium bedraagt € 25.000. Hieronder vallen bijvoorbeeld de kosten van getuigen en proceskosten die u van de rechter moet betalen. Ook vallen hier onder kosten van externe deskundigen die de DAS inschakelt.
Als uw conflict voor de rechter komt, mag u zelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden wel speciale voorwaarden.
Is het voor de wet- en regelgeving niet verplicht om een advocaat in te schakelen? Dan geldt voor bepaalde geschillen een maximale kostenvergoeding. En in een aantal gevallen is er ook een eigen risico van toepassing. U kunt dit lezen in de clausule "Vergoeding door u gekozen externe rechtshulpverlener" die op uw polis staat.
Je bent in de Europese Unie verzekerd voor geschillen over arbeidsrecht, sociaal verzekeringsrecht of een contract.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat je andere actie onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.
Je kunt kiezen of je je premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering stopt dan na 1 maand. Neem hiervoor contact op met je assurantieadviseur.