Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade aan de inventaris, de handelsgoederen en, als u huurder bent van het gebouw, het huurdersbelang. Het gaat daarbij om schade door brand, neerslag, storm, ontploffing, blikseminslag, inductie, lekkage, inbraak en diefstal.
Wilt u een minder uitgebreide verzekering? U kunt zich ook alleen tegen brand (brand, blussen, ontploffing, blikseminslag, overspanning, inductie en luchtvaartuigen) of brand/storm (hetzelfde als ‘brand’, met als aanvulling storm (windkracht 7, dat is een windsnelheid van minimaal 14 meter per seconde) verzekeren.
De inventaris zijn de spullen die u/uw bedrijf bezit en die nodig zijn om uw bedrijf of beroep uit te kunnen uitoefenen. De goederen zijn de zaken die voor de verkoop zijn bestemd of daar deel van uitmaken, zoals grond- en hulpstoffen, zaken in bewerking, verpakkingen, reinigingsmiddelen en brandstoffen die zijn bestemd voor uw bedrijfsuitoefening.
Inventaris, goederen en huurdersbelang zijn verzekerd tot het verzekerd bedrag dat op uw polis staat. Bepaalde extra kosten worden daarboven vergoed. Is de werkelijke waarde van de spullen hoger dan het verzekerde bedrag? Dan hebt u niet alles verzekerd. Bij schade krijgt u dan ook maar een deel vergoed.
U krijgt de reparatiekosten of als de nieuwwaarde lager is, de nieuwwaarde vergoed als u de spullen gaat vervangen of herstellen en doorgaat met uw bedrijf. U krijgt de reparatiekosten vergoed of als de dagwaarde lager is, de dagwaarde vergoed.
Wij vergoeden de extra kosten die u moet maken om de schade te beperken of herstellen na een schade. Zoals bereddingskosten, opruimingskosten en het herstellen van de tuin.
Opruimingskosten worden vergoed tot 10% van het verzekerd bedrag met een maximum van € 500.000. Herstel tuin tot 10% van het verzekerd bedrag en maximaal € 25.000,-.
Indien door een verzekerde gebeurtenis het gebouw niet meer bruikbaar is, vergoeden we de kosten die u moet maken om de spullen tijdelijk ergens anders op te slaan.
Wilt u koelschade meeverzekeren? Dan kan dat met de extra dekking Koelschade. U bent dan verzekerd voor verlies, waardevermindering en/of bederf van uw goederen door het plotseling en onverwacht uitvallen van de koel- of vriesinstallatie of door het wegvallen van de elektriciteitslevering.
Het wegvallen van de elektriciteitslevering moet worden veroorzaakt door oorzaken zoals verzekerd in de Inventaris- en goederenverzekering. Hierbij moet er schade zijn aan de kabels, elektriciteitscentrale, schakelstations of transformatorhuizen.
Huurdersbelang is meeverzekerd. Hieronder verstaan we verbeteringen, veranderingen en vaste installaties die u hebt aangebracht aan het gebouw dat u huurt. Deze verbeteringen hebt u zelf betaald en bij schade moet u deze voor eigen kosten vervangen of repareren. Voor schade aan huurdersbelang vergoeden wij maximaal € 5.000,-
We keren niet uit bij een aardbeving of schade die te maken heeft met milieuverontreiniging. Ook schade als gevolg van achterstallig/onvoldoende onderhoud en gevolgen van fouten bij de (ver)bouw) vergoeden we niet. Controleer de Algemene voorwaarden Zakelijk en de Bijzondere voorwaarden van de Inventaris- en goederenverzekering.
Schade aan computers of bestanden door niet goed werkende software is niet verzekerd.
U bent niet verzekerd als u bij het afsluiten van de verzekering of bij schade fraude pleegt. Of als er bij schade sprake is van opzet of roekeloosheid of criminele en/of strafbare activiteiten (dit geldt ook indien u als verhuurder van de risicowijziging niets wist of niet had kunnen weten)
Onder molest verstaan wij we gewapend conflict, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, oproer en muiterij.
Niet alle waterschade is gedekt. Ook is diefstal zonder braak niet gedekt. Meer informatie vindt u in de Algemene voorwaarden Zakelijk Zevenwouden en de Bijzondere voorwaarden van de Inventaris- en goederenverzekering of vraag uw assurantieadviseur.
We vergoeden tot maximaal € 1.000,- voor het vervangen of repareren van sloten van toegangsdeuren van het gebouw dat u huurt. De vervanging of reparatie moet binnen 24 uur na de gebeurtenis plaatsvinden.
Het eigen risico staat op de polis of in een clausule. Het eigen risico geldt per schade.
Waterschade door overstroming is niet altijd verzekerd. Schade door water dat (gedeeltelijk) afkomstig is van zee of binnenwater doordat een primaire waterkering bezwijkt, overloopt of faalt vergoeden wij niet. Staat uw gebouw in een buitendijks gebied, zoals een uiterwaarde of een gebied dat door de overheid is aangewezen voor waterberging? Dan vergoeden wij de schade door een overstroming niet.
Het gaat om overstromingen als gevolg van een dijkbreuk bij een primaire waterkering. Deze bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren Rijn, Maas en Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer , het Volkerak-Zoommeer, het Grevelingenmeer, het getijdedeel van de Hollandsche IJssel en de Veluwerandmeren.
Indien u niet voldoet aan de afspraken over preventie die wij met u hebben gemaakt, dan vergoeden we de schade niet altijd. De afspraken vermelden wij op de polis.
Bij een verandering van het risico mogen wij de premie en de voorwaarden veranderen. Ook mogen wij de verzekering beëindigen.
Heeft de risicowijziging te maken met illegale praktijken? Bijvoorbeeld hennepteelt, productie van hard of softdrug, opslag van gestolen goederen etc. Dan hebt u geen recht op schadevergoeding. Dit geldt ook als u van de risicowijziging niets wist of niet had kunnen weten.
De spullen zijn verzekerd in het gebouw dat op de polis staat. In een ander gebouw in Nederland, dat op dezelfde manier gebouwd en beveiligd is als uw eigen gebouw, zijn uw spullen ook verzekerd. Hierbij geldt wel een maximale vergoeding van 10% van het verzekerde bedrag. De maximale periode dat uw spullen in een ander gebouw mogen zijn is 3 maanden.
Als u de verzekering aanvraagt of u hebt schade, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.
U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over (maandbetaling is altijd automatische incasso).
De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
Tijdens de eerste contractstermijn die we met elkaar hebben afgesproken, kunt u de verzekering niet stoppen. Daarna kunt u de verzekering stoppen wanneer u dat wilt. De verzekering stopt dan 1 maand nadat u hebt opgezegd. Bij het stoppen van de verzekering ontvangt u teveel betaalde premie terug.