Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan of verlies van kostbare bezittingen zoals bijvoorbeeld sieraden, schilderijen, verzamelingen of audiovisuele apparatuur. Verzekerd zijn de voorwerpen die op het polisblad zijn genoemd. Het gaat daarbij om schade door brand, diefstal, neerslag, storm, lekkage en andere van buiten komende onheilen zoals vallen en stoten.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering vergoedt schade aan of diefstal en verlies van jouw kostbare spullen.

Verzekerd bedrag

Je geeft voor elk voorwerp het bedrag op dat je wil verzekeren. Het verzekerde bedrag moet je voor elk voorwerp kunnen aantonen met een aankoopnota of een taxatierapport.

Contra-expertise na schade

Ben je het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kun je ook zelf een expert inschakelen. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact met ons op.

Schade aan bepaalde onderdelen

Sommige schade is aleen verzekerd als er ook schade is aan andere (onder)delen van de verzekerde spullen.

Spullen buiten huis

Standaard is er dekking in de hele wereld.
Schilderijen, aquarellen, prenten en tekeningen zijn alleen verzekerd in het gebouw dat op het polisblad staat.

Vallen en stoten

Vallen en stoten is verzekerd.

Wat is niet verzekerd?

Schade door onder andere aardbeving, constructiefouten, ongedierte, onvoldoende onderhoud en schade die geleidelijk is ontstaan is niet verzekerd.

Onvoorzichtigheid

De verzekering geldt alleen als je voldoende voorzichtig bent met jouw spullen. Je moet je best hebben gedaan om diefstal, verlies, vermissing of beschadiging te voorkomen. Had je redelijkerwijs betere maatregelen kunnen nemen om de schade te voorkomen? Dan vergoeden wij de schade niet.

Voorbeelden van onvoorzichtigheid:

  • je laat jouw spullen onbeheerd of zonder toezicht achter in een niet goed afgesloten ruimte;
  • je laat jouw spullen in de auto of een ander motorrijtuig achter. Wel verzekeren wij de schade als de auto goed is afgesloten en de spullen van buitenaf niet zichtbaar zijn. Daarbij moet de schade zijn veroorzaakt
    tussen 7.00 uur en 22.00 uur en moeten er sporen van inbraak zijn;
  • jouw spullen worden gestolen uit de caravan, camper of een pleziervaartuig. Behalve als deze spullen in de kluis waren opgeborgen en er sporen van inbraak zijn

Waardevermindering

Niet verzekerd is schade ontstaan door waardevermindering omdat een onderdeel mist of een verzameling niet meer compleet is.

Reparatie, bewerking en normaal gebruik

Niet verzekerd is schade ontstaan door een verkeerde bewerking, reparatie of restauratie. Ook niet verzekerd is schade ontstaan door slijtage, een geleidelijke inwerking en normaal gebruik.

Schade ontstaan door ontsieringen zoals krassen, deuken of vlekken is niet verzekerd.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Het standaard eigen risico is  100,00 per gebeurtenis. Soms is er een hoger eigen risico afgesproken, dit staat dan op het polisblad.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan jouw spullen over de hele wereld.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Bij betaling per jaar krijg je korting. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt je verzekering dagelijks opzeggen. Neem hiervoor contact met je assurantieadviseur.