Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden ((01-2025) 29735 Voorwaarden ZPP Rechtsbijstand en ZPP Algemene voorwaarden 2023-01) staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met dit product krijgt u juridische hulp van DAS bij een verzekerd conflict. Ook betaalt DAS tot een gemaximeerd bedrag eventueel bijkomende kosten, zoals proceskosten en de kosten van externe deskundigen. Bij verkeers- en strafzaken zijn deze kosten binnen de Europa en de landen rond de Middellandse Zee niet gemaximeerd.

Wat is verzekerd?

Het product heeft een vaste basismodule, consument & wonen. Daarnaast kunt u een aantal aanvullende modules kiezen om mee te verzekeren.

Keuze: verkeer

Juridische hulp bij het verhalen van schade die u in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto of aan uw pleziervaartuig. U krijgt ook hulp bij conflicten over persoonlijk letsel dat is ontstaan in het verkeer.

Letsel

Juridische hulp bij het verhalen van aan u toegebracht persoonlijk letsel. Bijvoorbeeld na een arbeidsongeval of door een medische fout.

Wonen

Juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met uw woning. Bijvoorbeeld bij de koop of verkoop. Of conflicten met de verhuurder, de overheid of uw buren.

Keuze: werk en inkomen

Een conflict over uw inkomen is standaard meeverzekerd in de basismodule. Juridische hulp bij een conflict met een werkgever (werk) kunt u meeverzekeren met deze module.

Aankopen

Juridische hulp als u een conflict hebt over spullen of diensten die u voor uzelf koopt. Zoals een conflict over consumentenartikelen of een vakantieboeking. Maar ook bijvoorbeeld over energie en telefonie, of over de plaatsing van een keuken. Of wanneer u gebruik maakt van een deelplatform, zoals Airbnb..

Familie en relaties

Juridische hulp bij conflicten over het personen- en familierecht of bij een conflict over een erfenis.

Keuze: fiscaal en vermogen

Deze module biedt dekking voor juridische hulp om in beroep te gaan tegen een beslissing van de Belastingdienst, een conflict over een vakantiewoning (voor eigen gebruik) in het buitenland, vermogensbeheer en scheidingsmediation.

Wat is niet verzekerd?

U krijgt geen juridische hulp als u het conflict te laat meldt. Ook bij echtscheiding, opzet en bestaande conflicten bent u niet verzekerd voor juridische hulp. Net als bij zakelijke conflicten, daarin krijgt u ook geen hulp van DAS.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering geldt geen algemene wachttijd. Bij de meeste conflicten die na het afsluiten van de verzekering ontstaan en onder de dekking vallen, bent u direct verzekerd.

Let op: voor scheidingsmediation en juridische hulp bij conflicten over kinderalimentatie geldt dat u hiervoor minstens drie jaar verzekerd moet zijn. Bekijk de polisvoorwaarden voor meer informatie over de dekking en eventuele beperkingen.

Maximum kosten en drempel

Als er op uw verzoek een externe rechtshulpverlener ingeschakeld wordt door DAS, dan geldt er een maximum vergoeding. U krijgt geen juridische hulp als uw zaak over minder dan  175,- gaat. Voor het verhalen van schade of bij een strafzaak geldt geen maximumvergoeding of minimumbedrag.

Keuze rechtshulpverlener

Als uw conflict voor de rechter komt, mag u zelf een externe rechtshulpverlener kiezen. Dit mag ook als de tegenpartij in uw conflict ook juridische hulp krijgt van DAS. Daarbij gelden speciale voorwaarden.

Eigen risico

Vraagt u DAS om een externe rechtshulpverlener in te schakelen voor een gerechtelijke of administratieve (incasso)procedure, terwijl het volgens de wet niet verplicht is om een advocaat in te schakelen? Dan moet u per procedure een eigen risico betalen van  250,-.

Deskundigenrapport pensioen

Voor pensioen gerelateerde conflicten betaalt DAS maximaal  1.000,- exclusief btw voor een deskundigenrapport. Dit rapport is nodig om u juridische hulp te bieden. De kosten tellen mee binnen het maximum van uw verzekering voor externe kosten.

Waar ben ik gedekt?

U bent in ieder geval verzekerd bij conflicten in Nederland. Soms is er ook dekking in de Europese Unie (werk) of zelfs in alle landen van de wereld (verkeer).

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering afsluit, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Heeft u een conflict? Meld dit dan meteen bij DAS, voordat u zelf actie onderneemt. Leg het conflict duidelijk uit en stuur alle belangrijke documenten naar DAS. Zij helpen u daarna om het conflict zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar wilt betalen. Betalen kan via automatische incasso of u maakt het bedrag zelf over. Bij betaling per maand is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op het polisblad staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt uw verzekering dagelijks opzeggen. Dit kan via e-mail, schriftelijk en via onze website.