Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan je woonhuis. Het gaat daarbij om schade door bijvoorbeeld brand, neerslag, storm, lekkage, inbraak of overstroming. De basisverzekering is de Module Woonhuis met een Extra uitgebreide dekking. Je kunt deze uitbreiden met aanvullende Modules.

Wat is verzekerd?

Je woonhuis is verzekerd bij schade. Bij het woonhuis horen onder andere de bijgebouwen, funderingen, terreinafscheidingen, zonnepanelen, zonneboilers en laadpalen. Maar ook een zwembad of jacuzzi die duurzaam is verbonden met de grond.

Verzekerd bedrag

Je woonhuis is verzekerd voor maximaal  1.000.000. Wij vergoeden de herbouwwaarde of de herstelkosten. Als je je woonhuis niet wil of mag herbouwen vergoeden wij de verkoopwaarde of de sloopwaarde. Je hebt garantie tegen onderverzekering. Daarvoor gelden wel voorwaarden die je kunt lezen in de polisvoorwaarden.

Contra-expertise na schade

Ben je het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kun je ook zelf een expert inschakelen. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact met ons op.

Keuze: glas

Schade aan glas is niet standaard verzekerd. Je kunt dit apart bijverzekeren met de Module Glasverzekering.

Tuin

Schade aan je tuin en beplanting is standaard verzekerd tot maximaal  30.000. Wij vergoeden de herstelkosten als de schade is veroorzaakt door bijvoorbeeld brand, ontploffing, blikseminslag, aanrijding, aanvaring, luchtverkeer en omvallende bomen.

Verbouwing, leegstand

Ga je verbouwen of aanbouwen? Dan is je woonhuis en de (bouw)materialen die in het woonhuis staan beperkt verzekerd. Controleer de polisvoorwaarden voor de exacte dekking of vraag advies aan je verzekeringsadviseur.

Vandalisme

Schade door vandalisme aan je woning is verzekerd.In de polisvoorwaarden lees je wat we verstaan onder vandalisme.

Keuze: verhuur

Je kunt kiezen voor de aanvullende Module Verhuur. Bijvoorbeeld als je je woonhuis tijdelijk verhuurt voor maximaal 60 dagen per kalenderjaar. Maar ook als je je woonhuis voor meer dan 3 maanden of onbeperkte tijd verhuurt. Je verhuurt aan 1 persoon of 1 gezin en er moet een huurovereenkomst zijn waaruit blijkt wie de huurder is.

Keuze: extra vergoeding Duurzaam herstel

Wij vergoeden 10% extra van het vastgestelde uit te keren schadebedrag. De extra vergoeding is een tegemoetkoming in de hogere kosten die gemoeid kunnen zijn bij (extra) aanpassingen in de wijze van herstel of vervanging die noodzakelijk zijn uit hoofde van gewenste verduurzaming of ter voldoening aan (gewijzigde) wet- en regelgeving.

Overstroming

Je bent verzekerd voor water dat onvoorzien het gebouw is binnengedrongen als gevolg van een overstroming van een niet-primaire waterkering. Let op: we maken onderscheid tussen primaire en niet-primaire waterkeringen.

Wat is niet verzekerd?

Wij betalen niet uit bij een aardbeving, slijtage, constructiefouten of onvoldoende onderhoud van je woning. Ook niet als je de schade met opzet heeft veroorzaakt. Of als je fraudeert.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd verzekerd, bijvoorbeeld als er neerslag binnenkomt door openstaande ramen of deuren. Ook is er een beperkte dekking tijdens aan- en/of verbouw van je woonhuis en als je woonhuis langer dan 6 maanden onbewoond is. Controleer de polisvoorwaarden. Of vraag je verzekeringsadviseur om advies.

Eigen risico

Voor storm en verhuur van je woonhuis kan je kiezen voor een eigen risico van  0 of  250. Voor de overige schades kan je kiezen voor een eigen risico van  0,  100,  300 of  500. Voor glasschades geldt er geen eigen risico; daarvoor kan wel een beperkte uitkering gelden als je geen gebruik maakt van de Glaslijn.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een primaire waterkering, zoals: een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Zakelijk verhuren

Je mag je woonhuis niet zakelijk verhuren, bijvoorbeeld door een huuroverenkomst af te sluiten met een bedrijf of een bedrijf dat namens jou gaat verhuren. Als je twijfelt wat voor jou van toepassing is, neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan je woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Bij betaling per jaar bespaar je op kosten of service fees. Betalen kan via een automatische incasso. Als je van een factuur zelf het bedrag overmaakt, gelden er extra incassokosten voor de verwerking van je betaling.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kan de verzekering dagelijks opzeggen. Dat kan schriftelijk via e-mail of via je adviseur. Telefonisch opzeggen kan ook, maar wij vragen wel altijd om je opzegging schriftelijk aan ons te bevestigen.