Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering.
In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Kan uw medewerker door arbeidsongeschiktheid (medisch objectief vast te stellen) niet werken? Dan dient u zijn inkomen door te betalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. U kiest zelf of we alle loonkosten vergoeden of maar een deel.

Wat is verzekerd?

De verzekering is bedoeld voor werkgevers. Verzekerd is het loon van uw medewerkers dat u op grond van de wet en de CAO dient door te betalen als uw medewerker arbeidsongeschikt zijn. U kunt ook kiezen om een lagere vergoeding te ontvangen.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

Wij vergoeden ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij arbeidsongeschiktheid van uw medewerker, zoals standaard- en extra werkgeverslasten.
Bijvoorbeeld de premies voor werknemersverzekeringen en de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

Keuze: verzuimbegeleiding

Wij bieden arbodienstverlening en reintegratiebegeleiding aan. Of u kiest ervoor om deze zelf te organiseren. In beide gevallen moet u voldoen aan de Wet verbetering poortwachter.

Re-integratie

Wij ondersteunen u dan bij de re-integratie van uw zieke werknemers. En vergoeden (een deel) van de noodzakelijke re-integratiekosten. Let op: U blijft (met uw werknemer) zelf eindverantwoordelijk voor de reintegratie.

Preventie

Wij ondersteunen u bij preventie van uitval van uw werknemers door mee te delen in de kosten voor
preventieve maatregelen om arbeidsongeschiktheid te voorkomen.

Wat is niet verzekerd?

We keren niet uit als de medewerker arbeidsongeschikt was toen hij in dienst kwam of toen u de verzekering afsloot. We keren ook niet uit als u de medewerker niet aangemeld heeft.

Te verwachten arbeidsongeschiktheid

We kunnen een uitkering (gedeeltelijk) weigeren als een medewerker binnen een halfjaar na de start van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt wordt en zijn gezondheidstoestand bij de start van de verzekering of zijn dienstverband al zo was dat de arbeidsongeschiktheid door u was te verwachten.

Fraude, opzet, grove schuld e/o bewuste roekeloosheid en strafbare activiteiten

We keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet. U bent ook niet verzekerd bij arbeidsongeschiktheid ontstaan door opzet of roekeloosheid van uw medewerker of als uw medewerker in detentie zit.

Molest

We keren niet uit als ziekte of arbeidsongeschiktheid van een werknemer is ontstaan of verergerd door molest.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een gecertificeerde bedrijfsarts of arbodienst.

Eigen risico

Er geldt een eigenrisicoperiode in dagen. U bepaalt zelf hoe lang die is. In deze periode krijgt u geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van arbeidsongeschikte medewerkers.

Veranderingen

Verandert er iets in de situatie van uw bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.

Uitlooprisico

Als de verzekering is opgezegd, dan heb u recht op een vergoeding van de loondoorbetalingsplicht aan de zieke werknemer of vergoeding werkhervattingscompensatie als de eerste ziektedag na de ingangsdatum, maar vóór de einddatum van de module Ziekteverzuim ligt.

Terrorisme-risico

Voor dit risico is conform het protocol een beperking ingesteld op de omvang van de vergoeding. Voor meer informatie zie de polisvoorwaarden en de website: www.terrorismeverzekerd.nl

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd, zolang de werknemer op de loonlijst staat en in Nederland premies werknemersverzekeringen afdraagt.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Gezondheid

Als u de verzekering aanvraagt, dan vragen we om algemene verzuiminformatie, niet naar de gezondheid van medewerkers. Bij de start van de verzekering dient u te melden wie er dan arbeidsongeschikt zijn. Deze medewerkers zijn verzekerd vanaf het moment dat ze 4 aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie per maand, kwartaal, halfjaar of jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. U betaalt de premie vooraf, maar in ieder geval binnen 30 dagen na de premievervaldatum.

Premie

We berekenen de jaarpremie door het 'loon voor de werknemersverzekeringen' van uw medewerkers bij elkaar op te tellen. Per medewerker geldt een maximum te verzekeren bedrag. Het totaalbedrag vermenigvuldigen we met een premiepercentage. Het premiepercentage wordt bij aanvang en daarna op elke contractsvervaldatum opnieuw vastgesteld.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekering duurt 3 jaar. Daarna verlengen we uw verzekering. Na de 1e contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. De uitkering loopt maximaal tot de AOW-gerechtigde leeftijd. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na de eerste contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks schriftelijk opzeggen met een opzegtermijn van een maand.